Kojarzycie ogromne flakony perfum zdobiące okna wystawowe perfumerii? Pewnie każdy z Was marzył kiedyś o tym, by posiadać choć jeden taki na własność. Nie dziwię się. Któż by nie chciał? Pocieszę Was jednak: te ogromne butelki nie są prawdziwe. To atrapy.
Co to jest faktis perfum?
Nazwa faktis pochodzi z francuskiego factice i najogólniej rzecz ujmując oznacza coś sztucznego: imitację, makietę lub wspomnianą wyżej atrapę. Faktis perfum to zatem nic innego jak flakon perfum imitujący pełnowartościowy produkt.
Jak wygląda faktis perfum?
Faktis perfum stanowi wierne odwzorowanie oryginalnego produktu. Począwszy od wyglądu (koloru i kształtu) flakonu i korka, przez napisy, a skończywszy na kolorze płynu. Wszystko jest identyczne. Z tą drobną różnicą, że faktis w ogóle nie pachnie. Wypełniony jest bowiem nie perfumami a barwioną wodą.*
* Niegdyś faktisy były wypełniane prawdziwymi perfumami. Dziś to się już nie zdarza. Istnieją jednak firmy, które posiadają w swojej ofercie flakony perfum o bardzo dużych pojemnościach, np. Chanel No. 5 o pojemności 900 ml czy Clive Christian No. 1 o pojemności 500 ml.
Faktisy występują w różnych rozmiarach, począwszy od tych najmniejszych (odpowiadających rozmiarom “zwykłych” perfum) aż po najbardziej widowiskowe flakony – olbrzymy. Niezależnie od rozmiaru, zawsze wiernie odwzorowują one proporcje i detale oryginalnych produktów.
Faktisy mają mnóstwo zalet:
- pięknie prezentują się na półkach i w oknach wystawowych perfumerii
- przyciągają uwagę klientów
- nie wietrzeją
- nie tracą na wartości
- nie zmieniają koloru
- są odporne na działanie promieni słonecznych, sztucznego oświetlenia, zmian temperatury itp. – czyli wszystkiego tego, co przyspiesza psucie się perfum
- są długowieczne - nie obowiązuje ich data ważności
- i ograniczają straty materialne w przypadku kradzieży nieobeznanych w temacie złodziei do minimum
Wszystko to sprawia, że faktisy są nie tylko wygodne w użyciu, ale również bardzo przydatne.
Najczęstsze sposoby wykorzystania faktisów:
- reklamy perfum – filmy i plakaty reklamowe
- promocja perfum (najczęściej nowości) – w perfumeriach, na lotniskach lub podczas specjalnych eventów, jak np. Dior Backstage Stories (kojarzycie moje zdjęcie z flakonem Miss Dior?)
- dekoracja - wnętrza, łazienki, wystawy sklepowe i okna wystawowe perfumerii*
- sesje zdjęciowe – zarówno produktowe jak również te z udziałem modelek, tworzone dla magazynów. Najsłynniejsze tego typu sesje to te z udziałem Anji Rubik dla francuskiego Voque czy Magdaleny Frąckowiak.
*Nie wszystkie perfumy znajdujące się na wystawach to faktisy. Część z nich to prawdziwe produkty. Ma to oczywiście swoje plusy i minusy (pamiętacie mój wpis na temat tego, jak sprawdzić, czy perfumy były używane?).
Czy faktisy można kupić?
Faktisów nie produkuje się po to, by je sprzedawać. W związku z tym nie znajdziemy ich w ofercie żadnej perfumerii ani nawet w ofercie dystrybutorów poszczególnych zapachów. Jeśli jednak marzycie o posiadaniu faktisa ukochanych perfum, możecie spróbować go poszukać w Google. Wystarczy wpisać w pole wyszukiwarki jedno z poniższych haseł:
- factice bottles
- dummy bottles
- bouteilles de parfum factices
Ja niestety nie posiadam żadnego faktisa perfum, choć przyznam, że nie miałabym nic przeciwko temu, gdyby ktoś mi kiedyś jakiś sprezentował ;-)
Znaliście pojęcie faktis perfum? Może ktoś z Was posiada taką atrapę w domu? Dajcie znać!