Mademoiselle, Demoiselle, Romantina… – różne wcielenia perfum dla kobiet

piątek, 7 września 2012    0   

Mademoiselle, Demoiselle, Romantina… – różne wcielenia perfum dla kobiet

Jednym z aktualnie obowiązujących trendów w przemyśle zapachowym jest nadawanie damskim perfumom nazw będących synonimicznymi określeniami i neologizmami nawiązującymi do słowa „kobieta”. W rezultacie na rynku możemy znaleźć perfumy uosabiające różne wcielenia kobiet: od niewinnej Mademoiselle (Chanel), poprzez wyniosłą Demoiselle (Givenchy), a skończywszy na romantycznej Romantinie (Juliette has a gun).

Choć wydawać by się mogło, że dodawanie do nazwy damskich perfum słowa „woman” jest stare jak świat, to jednak nie jest to prawdą. Praktycznie aż do końca XIX wieku podział na męskie i damskie zapachy nie istniał. Perfumy było wówczas „uniseksowe”, tych samych kompozycji używali więc zarówno mężczyźni jak i kobiety (dzisiaj perfumy uniseksowe to głównie domena perfum niszowych). Moda na podział zapachów na damskie i męskie rozpoczęła się mniej więcej w drugiej połowie XX wieku, kiedy to kryzys gospodarczy, jaki nastąpił w wyniku wojen, zmusił kupców do wymyślenia czegoś, co pomogłoby im zwielokrotnić niską liczbę przedawanych produktów. To właśnie wtedy zrodził się pomysł, aby podzielić zapachy na damskie i męskie. Wtedy też zaczęły pojawiać się na rynku pierwsze zapachy, które nazwą nawiązywały bezpośrednio do którejś z płci, jak: Miss Dior, Diorella, Diorissima, Diorama itp.

Dość szybko zorientowano się jednak, że nazywanie zapachów w ten sposób ma swoje ograniczenia. Zaniechano zatem nazywania perfum synonimicznymi określeniami i neologizmami nawiązującymi do słowa „kobieta” i zaczęto używać nazw bardziej ogólnych, ale uzupełnionych dopiskiem „woman”. To dało ich twórcom większe pole do popisu i fantazji w kwestii wymyślania nowych nazw.

Jako że moda lubi powracać, a w tej chwili przeżywamy na nowo fascynację wszystkim co vintage, twórcy nazw perfum powracają do wymyślania nazw obrazujących różne wcielenia kobiet. Mamy zatem Valentinę Valentino, Romantinę Juliette has a Gun, Belissimę Blumarine, eau Demoiselle Givenchy czy Ma Dame Jean Paula Gaultiera.

Miss Dior – pierwsza panna Dior

Wcielenia perfum dla kobiet reklama perfum Miss Dior Natalie Portman

Panna francuskiego domu mody Dior jest dosyć wiekowa, zapach Miss Dior został bowiem wykreowany już w roku 1947 przez Jeana Carlesa i Paula Vachera. Zapach ten postanowiono nieco odświeżyć 2005 roku, kiedy to w sprzedaży pojawiła się wersja Miss Dior Cherie (tłum. Droga Panna Dior), której twarzą została Riley Keough, wnuczka Elvisa Presleya. Zapach ten stał się nisamowicie popularny. Dotychczas reklamowało go wiele znanych modelek i aktorek. Np. spot z 2008 r. Dior Cherie L’eau został wyreżyserowany przez samą Sofię Coppolę, natomiast plakat reklamowy ukazujący delikatną aktorkę jest dziełem wspomnianego już fotografa, Tima Walkera. W 2010 r. pojawiła się reklama Miss Dior Cherie EDT z piosenką Brigitte Bardot w tle „Moi Je Joue” , za kamerą której ponownie stanęła Sofia Copolla. Obecnie twarzą zapachu jest Natalie Portman, znana z niezwykle delikatnej urody aktorka, laureatka Oscara. Flakon Miss Dior Cherie oraz L’eau jest podobny do oryginału. Nowa wersja różni się od niego jedynie kolorem perfum, Buteleczki też przybrały bardziej nowoczesny, elegancki kształt. Dior Cherie jest różowy, natomiast Miss Dior Cherie L’eau zielony. Kreatorem zapachu jest Francois Demachy znany z zapachów Dior Addict, Homme Sport, J’adore Absolu, czy Eaudemoiselle Givenchy. W notatce prasowej można przeczytać, że Dior nie miał zamiaru zmieniać klasyki, ani tym bardziej tworzyć nowej Miss Dior. Tak jak moda rozwija się, czeka to też perfumy. (Via: http://www.nstperfume.com)

W 2011 r. Dior zaczął nazywać Miss Dior Cherie po prostu Miss Dior, by Miss Dior nazwać Miss Dior Classic lub Miss Dior Original.

Informacje dodatkowe:

Rok powstania: 1947 (Miss Dior Classic), 2005 (Miss Dior Cherie), 2011 (Miss Dior Cherie L’eau)

  • Nosy Miss Dior Classic: Jean Carles, Paul Vacher
  • Nos Miss Dior Cherie: Christine Nagel (Dolce&Gabbana, The One; Tierry Mugler, Angel Lily)
  • Nos Miss Dior Cherie L’eau de Parfum: Francois Demachy

Składniki:
Miss Dior 2005:

  • Nuty głowy: liście truskawki, zielona mandarynka
  • Nuty serca: fiołek, karmelowy popcorn, poziomkowy sorbet, różowy jaśmin
  • Nuty bazy: świeża paczula, krystaliczne piżmo

Miss Dior Cherie L’eau:

  • Nuty głowy: esencja pomaranczowa, liście truskawki
  • Nuty serca: kwiat gardenii, fiołek, sorbet truskawkowy, karmelizowany popcorn, różowy jaśmin
  • Nuty bazy: białe piżmo, paczula

Cena: 429 zł / 100 ml
Przydatne linki: 

Dior Diorella – synonim kobiecości wg Diora

Wcielenia perfum dla kobiet Dior Diorella

Miss Dior nie jest jedynym „kobiecym“ zapachem tej marki. Diorella, bo o niej mowa, miała swoją premierę 40 lat temu, w 1972 r.

Dior jest rozpoznawanym domem mody, jego produkty reklamują prawdziwie piękne gwiazdy filmu, modelingu i muzyki. Zapachy sygnowane marką Dior prezentują m. in. Natalie Portman (wspomniane Miss Dior Cherie + kosmetyki kolorowe), piękna aktorka Charlize Theron (perfumy J’adore), cz przystojny aktor Jude Law (Dior Homme).

Perfumy Diorella stworzył Edmond Roudnitska - choć stworzył wiele innych zapachów (Dior Diorama czy Diorissimo i Rochas, np. Femme, Mouche.), to jednak Diorellę lubił najbardziej ze wszystkich.

Roudnitska był jednym z nasłynniejszych nosów na świecie. Założył Art et Parfum, pisał również ksiązki poświęcone tematyce perfum: Le Parfum i Une Vie au Service du Parfum (fr. Życie na usługach perfum). Gdy zmarł, biznes przejął syn. Edmond Roudnitska uważał Diorellę za ulubiony, stworzony przez siebie, zapach.

Perfumy Diorella zostały odświeżone i zreformulowane w 2009 roku przez nadwornego perfumiarza Diora -  Francois Demachy’ego, wchodząc w skład Les Creations de Monsieur Dior - kolekcji 5 klasycznych zapachów domu mody Dior (m.in. Forever and Ever Dior, których recenzję możecie zobaczyć TUTAJ). Zarówno zapach jak i flakon nowej Diorelli po modyfikacji stał się delikatniejszy, i bardziej nowoczesny.

Informacje dodatkowe:
  
Rok powstania: 1972, reformulacja - 2009
Nosy

  • oryginał: Edmond Roudnitska (1972)
  • reformulacja: Francois Demachy (2009)

Składniki:

  • Nuty głowy: bergamotka, sycylijska cytryna, bazylia, melon
  • Nuty serca: jaśmin, cyklamen, brzoskwinia, róża
  • Nuty bazy: wanilia, paczula, piżmo, wertiwer

Cena: 320 zł/ 100 ml
Przydatne linki: 

Coco Chanel Mademoiselle – pannica w stylu Coco

Wcielenia perfum dla kobiet Chanel Coco Mademoiselle Keira Knightley

W tym zestawieniu kobiecych, też z nazwy, perfum, nie może zabraknąć zapachu Chanel Mademoiselle. Sama projektantka, ząłożycielka imperium mody, Coco Chanel była pierwszą, która podpisała perfumy swoim nazwiskiem. Kreatorem tego zapachu z początku XXI w. jest Jacques Polge odpowiedzialny za sukces takiego zapachu jak Chanel Coco 1984 - Polge jest naczelnym nosem marki od wielu lat.

W popularnej książce Perfumes: the A-Z Guide, autorka Luca Turin podała informację, że w pierwszym roku Coco Mademoiselle mogła przynieść dochód 15 mln USD (inne źródła podawały wynik 21 mln!). Perfumy zdobyły  w 2002 r. nagrodę FIFI Prestige Fragrance w kategorii European, czyli we wszystkich europejskich krajach, w których działa nowojorska fundacja non-profit zajmująca się rynkiem perfum Fragrance Foundation (Francja, Niemcy, Hiszpania, Włochu, Wielka Brytania). W 2008 r. firma researcherska NPD Group, podała informację jakoby Chanel Mademoiselle znalazło się w gronie 3 najlepiej sprzedających się zapachów w Stanach Zjednoczonych.

Mademoiselle Chanel (fr. panna) była początkowo belgijska modelka Anouck Lepere (2001 r.) oraz brytyjska supermodelka Kate Moss (od 2003 r.), a od 2007 r. do teraz twarzą Coco Mademoiselle jest utalentowana i słynąca ze swojj urody i enegii Keira Knightley. Spoty reklamowe perfum są pełne akcji - dużo się w nich dzieje. W ostatnim spocie reklamowym, z 2011 r., Keira przedstawiana jest jako kobieta energiczna i silna. Tłem spotu jest cover piosenki Jamesa Browna – Men’s World, zaśpiewany przez popularną piosenkarkę soulową Joss Stone. Sama Keira mówi o perfumach: To pierwszy kobiecy zapach, który noszę, bowiem do tej pory używałam jedynie męskich. Nie lubię zapachów kwiatowych, nie jestem taką dziewczyną; muszę mieć coś, co sprawia, że od razu stoję prosto. Znajomy powiedział: musisz dorosnąć i dał mi Coco Mademoiselle – to pierwszy kobiecy zapach, który mi tak... odpowiada. Via: http://www.youtube.com/watch?v=meGt7q7sdlI

Informacje dodatkowe:

Rok powstania: 2001
Nos: Jacques Polge
Składniki:

  • Nuty głowy: sycylijska pomarańcza, kalambriańska bergamota
  • Nuty serca: róża, orientalny jaśmin
  • Nuty bazy: indonezyjska paczula, haitańska wetiweria, wanilia z Réunion, białe piżmo

Cena: od 400 zł/ 100 ml
Przydatne linki: 

Jean Paul Gaultier Ma Dame – rock jest Kobietą

Wcielenia perfum dla kobiet Jean Paul Gaultier Madame Agyness Deyn

Kobiece z nazwy są też perfumy Ma Dame słynącego z ekstrawagancji francuskiego projektanta mody Jeana Paula Gaultiera, których twarzą jest modelka Agnyess Deyn. W spocie przedstawiono nowy, rockowy model kobiety – silnej chłopczycy: Agyness obcina w nim długie włosy, skraca garniturowe spodnie i rozpina, a raczej rozrywa męską koszulę ☺ Jak można przeczytać w notatce prasowej: zapach celebruje dzisiejsze, wyemancypowane kobiety, które reprezentuje niewątpliwie muza-modelka Agyness Deyn, której androgeniczość jest określana stylem chłopczycy wg Gaultiera. W zgodzie z etosem Gaultiera Ma Dame jest zapachem dla kobiet nie bojących sie tematów tabu, łamiących ustalone kody i nieskrępowanego odkrywania mody. Via: http://www.nstperfume.com

Nosem zapachu jest Francis Kurkdjian, współpracujący z JPG np. przy Gaultier 2, Fragile, Ma Dame Rose ‘n Roll, ale i Eau de Lit Guerlain. Jak zwykle perfumy JPG mają ciekawy, przyciągający wzrok flakon – w kształcie kobiecego ciała - popiersia.

Informacje dodatkowe:

Rok powstania: 2008
Nos: Francis Kurkdjian
Składniki:

  • Nuty głowy: pomarańcza, grenadyna
  • Nuty serca: róża
  • Nuty bazy: piżmo, drewno cedrowe

Cena: 210 zł / 100 ml
Przydatne linki: 

Yves Saint Laurent Parisienne – perfumy Paryżanek

Wcielenia perfum dla kobiet YSL Parisienne Kate Moss

YSL, jako szanujący się dom mody, również postanowił wyreować zapach dla młodych kobiet, pragnących pachnieć jak Paryżanki, które znane są z elegancji i szyku. Parisienne to zapach w 2010 r., reklamowany początkowo przez Brytyjkę Kate Moss, obecnie przez francuską modelkę, Marine Vacth. Jak można przeczytać na stronie perfum, Parisienne to portret kobiety nieskończenie wolnej. Wolnej w myśleniu i w działaniu. Pojawia się ulotna, o brzasku budzącego się dnia. PARISIENNE w sposobie poruszania się, wyglądzie i umyśle... Umie kochać i żyć, żyć i kochać. Jest nieodłączną częścią Paryża. Kobieta w czerni, która spędziła bezsenną noc. Zmysłowa kobieta glamour o anielskiej twarzy. Kobieta w wieczorowej sukni o poranku. Gorsząca? Nie, wolna. Kobieta Yves Saint Laurent.

Kreatorką zapachu jest Sophie Labbe odpowiedzialna za sukces takich zapachó1) jak Bvlgari Jasmin Noir, Carachel Promesse, Grojsman – Lalique Lalique, Cascade; Lancome Tresor.

Informacje dodatkowe:

Rok powstania: 2010
Nosy: Sophie Labbe, Sophia Grojsman
Składniki:

  • Nuty głowy: żurawina i odrobina goryczki, złagodzona aromatem jeżyny
  • Nuty serca: róża Damas, fiołek i piwonia
  • Nuty bazy: drzewna smuga, nuta paczuli, piżmo, sandałowiec.

Cena: 239 zł/ 90 ml
Przydatne linki: 

Blumarine Bellissima – piękna Włoszka

Wcielenia perfum dla kobiet Blumarine Bellissima Alyssa Miller

Bellissima w języku włoskim oznacza „piękna” i takie też w zamiarze są perfumy Bellisima wylansowane przez włoski dom mody Blumarine we współpracy z kosmetyczną firmą ITF. Kreacją zapachu zajęła się Sophie Labbe, znana z perfum dla Carachel Amor pour Homme i Promesse, wspomnianych wyżej Parisienne dla YSL wraz z Celine Barel, która zaprojektowała m. in. zapach dla Lancome Aroma Blue.  Flakon jest projektu Thierry’ego de Baschmakoffa, stworzono go z masywnego szkła udekorowanego cylindryczną zakrętką. W kampanii reklamowej w 2009 r. wzięła udział modelka Bianca Balti, rok później ponownie wystąpiła w reklamie Bellissima Intense, do których zdjęcia wykonał włoski fotograf Michelangelo di Battista (znany z edytoriali do Vogue’a oraz zdjęć znanych postaci ze świata mody/filmu.muzyki, jak piosenkarki i projektantki Gwen Stefani, czy aktorki znanej przede wszystkim z ekranizacji sagi Zmierzch Kristen Stewart). W 2011 r. Balti pojawiła się na plakatach reklamowych zapachu Bellissima Aqua Promavera.

Informacje dodatkowe:

Rok powstania: 2009, 2010 (Bellissima Intense), 2011 (Bellissima Aqua Primavera)
Nosy: Sophie Labbe, Celine Barel
Nos Bellissima Intense, Bellissima Aqua Primavera: Sophie Labbe
Składniki Bellissima:

  • Nuty głowy: grejpfrut, pomarańcza, nuty wodne, imbir
  • Nuty serca: peonia, passiflora
  • Nuty bazy: piżmo, drzewo sandałowe, wanilia

Składniki Bellissima Intense:

  • Nuty głowy: imbir, grejpfrut, pomarańcza
  • Nuty serca: peonia, jaśmin, passifora
  • Nuty bazy: orchidea, kaszmir, piżmo

Składniki Bellissima Aqua Primavera:

  • Nuty głowy: bergamotka, malina
  • Nuty serca: fiołek, bratek, passiflora
  • Nuty bazy: drzewo sandałowe, piżmo

Cena: 270 zł / 50 ml
Przydatne linki: 

Givenchy Eaudemoiselle – wodna panna Givenchy

Wcielenia perfum dla kobiet Magdalena Frąckowiak Eud Demoiselle Givenchy

Givenchy też postawiło na kobiece perfumy. Twarzą perfum wylansowanych w 2010 r. Eaudemoiselle (fr. wodna panna) znaego domu mody została, umacniająca swoją pozycję na rynku modelingowym poza granicami kraju, Polka Magdalena Frąckowiak. Jako, że demoiselle jest francuskim wyrazem znaczącym szlachcianka, panna, nie dziwi sama inspiracja sesji.  Zdjęcia zostały uchwycone przez Liz Collins (która wykonała też bardzo udane zdjęcia innej naszej rodaczki, Anji Rubik) w ogrodzie francuskiego zamku. Modelka została ubrana w czarną pelerynę. Alain Lorenzo, CEO działu perfum w Givenchy, w filmie ukazującym kulisy sesji zdradził, że tematem sesji i ispiracją dla zapachu jest młoda kobieta pochodząca z rodziny artystycznej, dzięki swojemu nazwisku jest wyzwolona i pewna siebie. Wg Magdy Frąckowiak zapach jest młody, letni i świeży. Via: http://www.youtube.com/watch?v=PidjYzvpT-w

Flakon jest delikatny, elegancki. Na zainteresowanie zasługuje opakowanie perfum przedstawiające historię obrazkową i galerię portretów imitujących dokumentację arystokratycznego rodowodu zapachu. Kreatorem zapachu jest Francois Demachy, ten sam, który stoi za sukcesem Miss Dior Cherie.

Informacje dodatkowe:

Rok powstania: 2010
Nos: Francois Demachy (wspomniany już Miss Dior)
Składniki:

  • Nuty głowy: mandarynka, cytryna, shiso (japońska bazylia)
  • Nuty serca: turecka róża, ylang ylang, kwiaty pomaranczy
  • Nuty bazy: cedr, amrette, tonka, piżmo

Cena: 389 zł / 100 ml
Przydatne linki: 

Valentino Valentina – czy ktoś ją widział?

Wcielenia perfum dla kobiet Valentino Valentina Freja Beha Erichsen

Valentino to luksusowy dom  mody kojarzący się przede wszystkim z przepychem. Stawia na niezwykle kobiece suknie i tak jest też z perfumami wypuszczonymi przez markę w 2011 r. Takim kobiecym zapachem ma być Valentina powstała we współpracy z firmą Puig i perfumiarzami Olivierem Cresp znanym z kreacji zapachu Carachel Noa, Dior Dune, Midnight Poison oraz Alberto Morillasem współpracującym z Bvlgari Omnia, BVL, Calvinem Kleinem One, Caroliną Herrerą 212. Spot reklamujący zapach reżyserował David Sims (znany fotograf mody, wykonał też zdjęcia kolekcji Valentino Jesień/Zima 2011/2012), Valentiną zaś została znana, duńska modelka, współpracująca z największymi domami mody, Freja Beha Erichsen, która wspomina: to piekne uczucie spacerować po ulicach Rzymu, ponieważ nie widziałam go od 5 lat. Kręciliśmy w pięknych miejscach, miałam na sobie piękną, kobiecą suknię, ukazującą ducha kobiety Valentino. Via: http://www.parfums.valentino.com

Informacje dodatkowe:

Rok powstania: 2011
Nosy: Olivier Cresp, Alberto Morillas
Składniki:

  • Nuty głowy: bergamotka, biała trufla
  • Nuty serca: kwiat pomarańczy, tuberoza, jaśmin, dzika truskawka
  • Nuty bazy: bursztyn, drzewo cedrowe

Cena: 399 zł / 80 ml
Przydatne linki: 

Salvatore Ferragamo Signorina – szykowna młoda kobieta

Wcielenia perfum dla kobiet Salvatore Ferragamo Signorina Bianca Balti

Salvatore Ferragamo całkiem niedawno, bo w 2011 r., postawił na zapach wyłącznie dla kobiet. Ten luksusowy dom mody, którego korzenie sięgają 1927 r., jest uwielbiany przez aktorów/aktorki. Na ostatnim rozdaniu nagród Golden Globe Awards w 2012 r. garnitury SF prezentowali aktor Brad Pitt, Jake Gyllenhaal i Gerard Butler. Twarzą kampanii najnowszych perfum Signorina została Bianca Balti. Dla tej włoskiej supermodelki jest to kolejny w tym roku kontrakt obejmujący reklamę perfum, w kwietniu 2009 r. została twarzą perfum Bellissima marki Blumarine, które też znalazły miejsce w tym zestawieniu. Zdjęcia wykonał fotograf mody Mikael Jansson, reżyserką spotu reklamowego jest fotografka Sonia Sieff (m. in. półprywatna sesja Kate Moss, tuż po ślubie). Jak przedstawia notka reklamowa, zapach celebruje szykowne dziewczyny pachnące wysublimowanym, delikatnym i świeżym zapachem. Nowym zapachem wykreowanym
z elegancją i włoskim stylem Savatore Ferragamo. Został zainspirowany silnym łącznikiem SF oraz modnymi młodymi dziewczynami. Signorina, to śliczne i szykowny włoski rzeczownik, który dosłownie znaczy młoda kobieta. Stylową, prawdziwie włoską, świeżą i pełną życia. Via: http://www.fragrantica.com

Informacje dodatkowe:

Rok powstania: 2011
Nos: Sophie Labbe, Juliette Karagueuzoglou
Składniki:

  • Nuty głowy: różowy pieprz, czerwona porzeczka
  • Nuty serca: jaśmin, róża, peonia
  • Nuty bazy: piżmo, paczula, pana cotta

Cena: / 100 ml
Przydatne linki: 

Romantina Juliette has a gun – ostatnie słowo Julii

Wcielenia perfum dla kobiet Juliette has a Gun Romantina

W tym zestawieniu dotyczącym kobiecych nazw perfum, nie może zabraknąć niszowej marki perfum Juliette has a gun Romano Ricciego, wnuka słynnej projektantki - Niny Ricci. Romano jest szanowanym w branży nosem, który poza tworzeniem perfum projektuje również flakony. Inspiracją do powstania stworzonej przez niego marki była szekspirowska Juliette (Julia Capuletti, ze słynnego sztuki Szekspira - Romeo i Julia). W przeciwieństwie do swojego pierwowzoru, uwspółcześniona bohaterka Ricciego daje ponieść się szaleństwu. Juliette Has a Gun produkuje perfumy stworzone na bazie róży. Te romantyczne, delikatne lecz cierniste kwiaty są tu przedstawione z różnych punktów widzenia oraz w różnych wersjach. Ambicją firmy jest połączenie new rockowego ducha z elegancją perfumeryjnego świata. Romantina to opowieść miłosna z 2011 r.: jest o młodej turystce odwiedzającej Rzym. Kobieta zakochuje się do szaleństwa we Włochu, lecz opuszcza Rzym w przeciągu 24 godzin – historia staje w miejscu. (Via: http://www.fragrantica.com).

Romano twierdzi, że chciał uchwycić w historii Julii trochę przewrotności. Romantina to nowoczesa opowieść mająca miejsce w rzymskiej kafeterii lub placu. To pierwszy zapach kwiatowy w hitorii Juliette hasa gun, a delikatność jest jedynie w wyglądzie. Romantina to przewrotny romans, w którym Julietta ma ostatnie słowo. (Via: http://www.nstperfume.com)

Informacje dodatkowe:

Rok powstania: 2011
Nos: Romano Ricci
Składniki: wertiwer, irys, jaśmin, paczula, wanilia, róża, konwalia
Cena: / 100 ml
Przydatne linki: 

Który z tych zapachów podoba Wam się najbardziej? Czy któryś z nich do Was pasuje? Piszcie - jak zwykle czekam na Wasze opinie :D

Podobał Ci się ten artykuł?

Jeśli tak, to zapisz się do mojego newslettera, aby otrzymywać powiadomienia o nowych artykułach o perfumach i nie tylko. Nikomu nie ujawnię Twojego adresu!