Co to jest reformulacja?
Reformulacja to najprościej rzecz ujmując zmiana formuły perfum (jej receptury/składu), w wyniku której zapach zaczyna pachnieć nieco inaczej niż kiedyś.
Na czym polega reformulacja?
Reformulacja może polegać na:
- na podmianie składników
- zmianie proporcji składników
- dodaniu nowych składników (wzbogaceniu kompozycji)
- odjęciu składników (zubożeniu kompozycji)
- albo wszystkim naraz
Nie jest to zjawisko nowe ani obce, ale niezwykle drażliwe dla wielu pasjonatów perfum. Nie byłoby w tym nic kontrowersyjnego, gdyby nie fakt, że nowsze, zreformulowane kompozycje zapachowe nie dość, ze odbiegają od swego pierwowzworu, to często tracą na swojej jakości: trwałości i projekcji. A dla perfumoholików to niewybaczalne.
Dlaczego perfumy podlegają reformulacji?
Najczęstsze powody to:
- chęć unowocześnienia/odświeżenia starych kompozycji (tzw. perfum z brodą)
Wiele zapachów istniejących na rynku od lat dostosowuje się do czasów współczesnych, celem zwiększenia ich sprzedaży i zachęcenia do ich używania młodszej grupy klientów. Towarzyszy temu często zmiana wyglądu flakonu, barwy płynu i etykiety perfum.
- chęć zwiększenia zysku celem zmniejszenia wydatków na wytworzenie kompozycji zapachowej
Często robi się to w ten sposób, że zamienia się składniki perfum na ich tańsze (często gorsze jakościowo) syntetyczne odpowiedniki.
- konieczność dostosowania się do wciąż zmieniających się wymogów IFRA*.
Na liście sporządzonej przez tę organizację znajduje się 26 substancji zapachowych, które w oparciu o badania dermatologiczne zostały uznane za takie, które mogą powodować reakcje alergiczne u osób na nie podatnych. W rezultacie producenci perfum ograniczyli ich stosowanie do minimum. Pisałam o tym w artykule Czy perfumy mogą uczulać?
*IFRA - International Fragrance Association (Międzynarodowe Stowarzyszenie Substancji Zapachowych) to organizacja utworzona w 1973 roku w Genewie przez producentów substancji zapachowych. Jej celem jest tworzenie reguł i zasad produkcji i stosowania substancji zapachowych a także promowanie bezpiecznych (czyli nieuczulających i niepodrażniających) zapachów.
Niestety, firmy najczęściej nie podają do publicznej wiadomości faktu zmiany receptury swoich zapachów. Nie dziwię się - mogłoby to bowiem poskutkować zmniejszeniem sprzedaży danych perfum, a na tym ich producentom nie zależy. Skąd zatem czerpać wiedzę na temat? Najlepiej oczywiście polegać na własnym nosie. Jeśli jednak nie jest on zbyt wyszkolony w zakresie rozpoznawania często drobnych różnic w zapachach, najlepiej poszukać tych informacji w internecie: na blogach poświęconych tematyce perfum lub forach zapachowych (tych polskich i zagranicznych).
Ogromna konkurencja na rynku perfum sprawia, że zjawisko reformulacji przybiera na sile. Jeśli okaże się, że Twój ulubiony zapach uległ reformulacji, w wyniku której Twój ulubiony zapach przestał Ci się podobać, postaraj się dowiedzieć, kiedy owa reformulacja miała miejsce i nabyć ukochane perfumy na zapas (np. kilka sztuk) wyprodukowane przed datą tej reformulacji.